Ziyaret Bilgileri
EGE'DEKİ KARADENİZ
20/03/2013

EGE’DEKİ KARADENİZ

Kiraz İlçe merkezinden yukarıya çıkarken nelerle karşılaşacağımı bilmeden kendimi sıradan bir yolculuğa hazırlıyorum. Önce Ceritler Köyü’nün içinden geçiyoruz. Yolumuz Küçük Menderes Vadisi boyunca uzanıyor. Saçlı ve Karabağ Köylerinden geçtikten sonra Yeşildere Köyü’nü arkada bırakarak Çatak Köyü’ne ulaşıyoruz. Her geçtiğimiz köy ve ev Karadeniz Bölgesi evlerini anımsatıyor. Birer ikişer doğanın uygun gördüğü yerlere serpiştirilmiş evler görüyorum. Nehrin hızını kesmek için yapılmış küçük bentlerden akan suların çıkardığı sese takılıyorum.  41 yıl öncesi ilk öğretmenliğe başladığım köyümün(Çankırı-Bayramören-Feriz)altından geçen ve Çankırı-Kastamonu doğal sınırını oluşturan Soğanlı Çayı’nın sesini anımsatıyor. Böyle olunca da anılar yumağı dalgalanmaya başlıyor. Kurşunlu’dan Boyalı ’ya traktör römorku üzerinde ilk gidişimi düşünüyorum. Oradan eşyalarım katır sırtında ben yaya Koçlu(Doma)Köyü’nde geceliyoruz. Öğleye doğru çalışacağım köye ulaşıyoruz. Sonbaharın sisli yağışlı havası karşılıyor.

İşte Çatak Köyü bu anılar yumağında buluşturuyor. Bozdağ’ın karlı ve az sisli doruklarına elimizi uzatsak yetişecek gibi oluyoruz. Nehir boyu yaya ilerliyoruz. Söğüt, kavak, incir, zeytin ve diğer ağaçlar birbirinin içine giriyor. Uygun yerlerde olta balıkçılığıyla uğraşanlar yerlerini almış. Ağaç budayanlar, yeni ağaç dikenler ortalıktalar. Ekim-dikime elverişli azıcık düzlükler düzeltilip bahçe durumuna getirilmiş. Belirli yükseklikten sonra sadece meşe ağaçlarının güzelliği süslüyor. Yamaçta bir aile balık restoranı var. Baba –anne ve kız işletiyor. İki havuza taze pırıl pırıl verilen sular içinde alabalıklar yüzüyor. İstenilenler söylendikten sonra az yukarıda kazısı başlamış Kiraz Barajı yerine çıkıyoruz. Doğa şimdiden dengesini bozmaya yüz tutmuş. Yapılıp bitince neler olur kestirmek kolay değil. Buradaki durumu görünce Karadeniz’de barajlara karşı çıkanların ne kadar haklı olduklarını düşünmeden edemiyorum. Geri döndüğümüzde kaşarlı balıklarımız masamıza geldi. Yemek ve üstüne içtiğimiz tavşankanı çaydan sonra az daha yükseklerden Kiraz-Beydağ-Ödemiş Ovası’nı gözlüyorum.

Artık dönüşe geçiyoruz. Köylerden geçerken gözüm okullara takılıyor. Taşımalı eğitim nedeniyle terkedilen okul ve lojmanlar içimi sızlatıyor. Başka bir okula ve lojmanına elektrik hatlarını yenilemek için gelen ekipler şantiye kurmuş. Derken bir okula geliyorum. Dış boyası caminin renginde, belli ki birlikte bakımı yapılmış. Pazar günü olmasına rağmen okul bahçesinden girip önüne varıyoruz. Ancak lojmanın bacasından çıkan dumanı görünce oturanları rahatsız etmemek için geri dönüyoruz. Saçlı Köyü’nde bir deponun önünde büyük araba yanaşmış. Daha topraktan yeni çıkmış gibi patates yükleniyor. Birçok kadın seçme ve yükleme işinde çalışıyor. Çalışmak isteyene sanki yılın her günü iş varmış gibi görünüyor. Aşağı indikçe görüntümüz daralmasına karşın tarlalar ve bahçeler genişliyor. Ha! Unuttuğum bir şey daha var. Buralarda hayvancılık, özellikle süt hayvancılığı temel geçim kaynağı olmuş. Yarı açık besihaneler, bunları destekleyen bahçe ürünleri ilçenin olmazsa olmazlarından görünerek çevremizi süslüyor.

Güzel bir tatil gününde görüp yaşadıklarım Ege’de Karadeniz’i çağrıştırıyor. Güzellikler ve anıların tazeliği içinde sizlerle paylaştırıyor. Yolu düşen, ya da şehir havasından uzakta gün geçirmek isteyenler için bulunmaz nimeti anlattırıyor. İyice yukarılarda telefonunda çekmediğini söylediğimde nasıl doğayla baş başa olacağınızı varın siz düşünün diyorum. 20.03.2013/İZMİR

2456 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

BAYRAM'I YİTİRDİK - 25/03/2015
Eğitim emekçimiz,canımız,arkadaşımız,kardeşimiz Bayram'ı bizden koparıp aldı.Küçücükten başlayan birliktelik bazen çocuksu tavırlarla,çoğu zamanda bilge kişi tavırlarıyla 50 yıldan bu yana sürüp geldi.
Sevinmek ve sevmek - 27/02/2015
Toplum olarak
HAŞAŞ HAVLASI(HAŞHAŞ HELVASI) - 02/08/2014
Yeşil bitkisinden, kozasından, saplarından yararlandığımız haşhaş bitkisinin tanelerinin ezilmesiyle(sürtülmesiyle) kullanılan yiyecek türü de çoktur.
EVA LUNA ANLATIYOR. - 30/05/2014
Isabel Allende/Türkçesi: Eren Yücesan, Can Yayınları-1991 252 sayfa. Kitabı okumaya başlarken acaba okusam mı okumasam mı dediğim kitaplar vardır. Okumaya karar verinceye kadar zorlanırım.
YİTİRİLEN DEĞERLER-61:TEZ PİŞTİ - 08/05/2014
Bizim çocukluğumuzun afıyan çapasında, tırpan tarlasında, arpa yolmasında sofralarımızın olmazsa olmazı bir tatlı türümüzdür.
KÖY ENSTİTÜLERİ, CEMAZİYELEVVEL VE BEKİR HOCA - 17/04/2014
Hürriyet’in 21 Aralık 2013 günlü “Yeter Söz Milletin” köşesinde Hilmi Dinçer imzalı yazıyı okuduğumda anılara dalıp gittim.
ÇEVREDEN - 27/02/2014
Kiraz’da yürüyüş parkımız çok güzeldir. Yürüme işi zevkle yapıyoruz.
KİTAP: ALBAYA MEKTUP YOK - 20/02/2014
Gabrıel Garcia MarQuez- Çeviri: Handan Saraç
TATİL OKUMASI - 28/01/2014
Bu öğretim yılının dinlenme tatilinde küçük kızlarım Yaren ve Eylül’le birlikte Kiraz’dayız.